2015 in cijfers

2016-01-16

klanten en wijnen onder de loupe

Zaterdag 7 september 2013 openden we onze deuren. Dat betekent dat 2015 pas ons tweede volledige jaar was. En we zijn niet ontevreden. Meer en meer mensen weten ons te vinden, meer klanten komen terug en restaurants beginnen ons te ondekken. De bewuste keuze om een lekker eigenwijs assortiment aan te houden, lijkt een goede keuze te zijn. Gelukkig zijn er meer mensen die mijn smaak kunnen waarderen.

wat koopt men?

Wijn! Voor de hand liggend natuurlijk, maar de droge worsten van Brandt & Levie vallen ook in de smaak, net zoals de olijfolie die we zo nu en dan hebben. Maar wat koopt men dan? Dit waren de resultaten voor 2015:

  • rode wijnen: 47,5%
  • witte wijnen: 40,3%
  • mousserende wijnen: 4,7%
  • rosé: 3,8%
  • versterkte wijnen: 1,9%
  • dessertwijnen: 1,5%

Rode wijnen verkopen dus maar marginaal beter dan witte, rosé begon dit jaar pas voor het eerst een beetje te lopen. Mousserende wijnen, dessertwijnen en versterkte wijnen (port e.d.) zijn toch wat moeilijker aan de man/vrouw te brengen. Maar we blijven het proberen

top 15

Hors categorie is onze Vino de Espana Tinto en Blanco van Tortora. Een goede biologische wijn voor een goede prijs, dus zeer geliefd bij een groeiende schare afnemers. De volgende wijnen waren de 15 populairste:

  • Mehofer - Roter Veltliner (Oostenrijk; wit) *
  • Hiss - Baden Rivaner Trocken (Duitsland; wit) @
  • Garcia de Verdevique - Vino de la Tierra Cumbres del Guadalfeo (Spanje; rood) *
  • Bodegas Castaño - Yecla Monastrell (Spanje; rood) *
  • Mehofer - Grüner Veltliner (Oostenrijk; wit) *
  • Cave de Pomerols - Picpoul de Pinet (Frankrijk; wit) @
  • Hiss - Rivaner-Riesling Sekt (Duitsland; wit) @
  • Maibachfarm - Frühburgunder (Duitsland; rood) *@
  • Montmija - Corbières (Frankrijk; rood) *@
  • Massucco - Barbera d'Alba (Italië; rood) @
  • Domaine Auriol - Aude igp Carignan (Frankrijk; rood) @
  • Hiss - Baden Dornfelder Trocken (Duitsland; rood) @
  • St. Auriol Châtelaine - Corbières Rosé (Frankrijk; rosé) @
  • Cramele Regas - Feteasca Regale Barrique (Roemenië; wit)
  • Lovico Suhindol - Kotta 299 Gamza (Bulgarije; rood)

@ = eigen import; * = biologisch

wie kochten er?

Van het begin af aan hebben we altijd veel vrouwelijke klanten gehad. We denken dat dat mede aan het frisse interieur ligt. Maar hopelijk ook om de kwaliteit van de wijnen.....

Van de klanten was 48% man, 39% vrouw en 13% waren stellen. Vaste klanten krijgen we steeds meer, maar liefst 62% was terugkerend. Maar gelukkig ook nog 38% mensen die onze winkel voor het eerst bezocht hebben. Vele daarvan werden later dit jaar uiteraard gerekend tot de terugkerende klanten.

Waar we ook blij van werden is dat maar liefst 93,75% van de bezoekers ook daadwerkelijk wat kocht. Daarvoor uiteraard onze hartelijke dank!! Helaas konden we geen bezoekers helpen die whisky, cognac of andere sterke drank zochten. Ook sommige wijnen, zoals peccorino of amarone zitten -nog- niet in ons assortiment.

Het blijft een uitdaging om mensen op weg te kunnen helpen die eigenlijk sauvignon blanc, chardonnay, merlot of cabernet sauvignon zoeken. We menen dat we daar fijne en smakelijke alternatieven voor gevonden hebben. En het feit dat steeds meer mensen terugkeren lijkt aan te tonen dat we hierin slagen.

2016

Ik wens iedereen nog een goed 2016, geniet van goede wijn. En kom gerust langs op een van de proeverijen die dit jaar op de planning staan.

Hans Peters